PORADNA NA SKLO

ZEPTEJTE SE EXPERTA NA STAVEBNÍ SKLO

Žádost o radu posílejte spolu s fotografiemi a stručným popisem na email kancelar@sazovsky.cz

Samovolně prasklé sklo sprchového koutu

Sklo sprchového koutu doslova bouchlo

 

Dotaz: potřeboval bych poradit ohledně reklamaci prasklého skla sprchového koutu.

Koupil jsem si skleněný sprchový kout, který jsem po rekonstrukci koupelny (asi 4 měsíce od koupě) namontoval dle návodu. Po několika dnech mi sklo samovolně - bez vnější příčiny "bouchlo". Reklamoval jsem tedy sklo, že bylo pravděpodobně vadné již při koupi (dle zákona do 6 měsíců od koupě), ale prodávající mi to zamítnul jako mechanické poškození, na které se záruka nevztahuje a že jsem převzal balík (tudíž zboží bylo v pořádku). Dle ČOI se mám poradit se znalcem v této problematice.

Můžete mi prosím poradit a popřípadě kolik by stálo vypracování znaleckého posudku, pokud mám šanci v reklamaci uspět. Náhradní dveře stojí asi 5500 Kč.

Odpověď:

Obecně lze příčiny poruchy (rozpadnutí tepelně tvrzeného bezpečnostního skla) rozdělit do několika kategorií:

  • Skrytá vada skla. Nejčastěji přítomnost inkluze sulfidu nikelnatého (NiS) nebo jiných krystalických nečistot.
  • Tepelně tvrzené sklo je vystaveno vysoké teplotě.
  • Do skla je vneseno napětí v podobě tlaku šroubů nebo překroucení.
  • Hrana skla je vystavena tlaku nečistoty nebo tlaku ocelového prvku nosné konstrukce.
  • Se sklem nebylo správně zacházeno a poškodilo se před zabudováním. Velké ohyby a různé nárazy mohou ve skle vytvořit mikrotrhliny, které při užívání mohou způsobit samovolné prasknutí skla.

Doporučuji vám přečíst si článek, ve kterém popisuji nejčastější příčiny prasknutí kaleného skla. Pozitivně hodnocený článek z řad laické, ale i veřejné odbornosti – Jak reklamovat samovolně prasklé sklo. V neposlední řadě pro vás bude užitečné se i dozvědět více odborných znalostí ohledně příčin a norem, které popisují chování tepelně tvrzeného skla.  

Vzhledem k tomu, že jste si montáž prováděl sám a z fotografií, které jste mi poslal, není vidět epicentrum lomu skla, tak každý dodavatel může argumentovat, že jste si sklo poškodil sám. Bohužel ve vašem případě nejsem schopný určit skutečnou příčinu.

Doporučuji jednat s vaším dodavatel s tím, že reklamujete skrytou vadu v podobě sulfidu nikelnatého, které je popsána v normě ČSN EN 12150-1 a vzhledem k tomu, že nemůžete najít razítko na sklo, které by deklarovalo, že sklo bylo vystaveno HST zkoušce dle ČSN EN 14179-1, tak je žádáte o dodání nového kusu. Požádejte je, aby jejich tvrzení ohledně poškození skla dokázali odborným posudkem. Pokud tak nemohou učinit, tak by vám měli uznat reklamaci na skrytou vadu skla v podobě přítomnosti inkluze NiS.

Než napíšete reklamaci, tak si přečtěte moje doporučení, jak reklamovat sklo jako profesionál.

Ing. Miroslav Sázovský, expert na stavební sklo