PORADNA NA SKLO

ZEPTEJTE SE EXPERTA NA STAVEBNÍ SKLO

Celoskleněné dveře - Nevzhledné fleky a čáry – satinato

Dotaz: Nedávno mi byly vyrobeny a namontovány 2ks celoskleněných dveří o rozměrech skel 2040x820x10 mm a 2040x780x10 mm. Po montáži a vyčištění dveří, jsem zjistil že na straně chemického zmatnění skla (satinato) jsou nevzhledné fleky a čáry od válečků od kalení.

Vím, že jste v nějakém článku psal, že je se jedná normální jev při tepelném tvrzení skla (kalení skla). Dodavatel celoskleněných dveří mě předem neinformoval, že tato vizuální vada může vzniknout. Jinými slovy mi nepředal informaci o vizuální kvalitě celoskleněných dveří s chemicky matovaným povrchem (satinato).

Celoskleněné dveře mi montovala firma. Jedná se o sklo ESG (tepelně tvrzené bezpečnostní sklo) přírodní satin na extra čirém skle. Ptal jsem se v jednom sklenářství a řekli mi, že jim skleněné dveře kalí někde u Brna a že se jim to nikdy nestalo a nikdo si nikdy nestěžoval. Řekli mi, že může být problém ve špatně nastavené peci, nebo špatné technologii zpracování skla. Dodavatel celoskleněných dveří vozí sklo na kalení do Polska.

Prosím o radu, jak mám postupovat? 

Dobrý den pane Polášku,

celoskleněné dveře jsou již výrobkem, proto by váš dodavatel měl mít nějaké obchodní podmínky, ve kterých definuje vizuální a optickou kvalitu skla, jednotlivých prvků kování, klik atd. Dále by měl dodavatel informovat o bezpečnosti, kvalitě, životnosti a ekonomické životnosti celého produktu. Měl by vám předat návod k užívání a řádně vás seznámit se způsobem údržby.

Jak postupovat při reklamaci vizuální kvality skla

1) Reklamujte vizuální kvalitu skla, která je v rozporu s vašim očekáváním a běžnými požadavky, které máte na skleněné stavební prvky a stavební konstrukce ze skla.

2) Dodavatel se vám musí vyjádřit a vysvětlit vám, proč reklamaci neuznává nebo jak bude dále postupovat. Jeho zamítnutí nemůže být ve formě: „Reklamaci zamítáme…“ Musí vám odůvodnit zamítnutí a odkázat se na odstavce v obchodních podmínkách, se kterými jste při uzavření dohody souhlasil. Popřípadě se odkázat na platné předpisy a normy.

3) V případě, že se vymlouvá na výrobce skla, tak jeho výmluvy neakceptujte, jelikož vy nemáte vztah s výrobcem skla. Máte vztah s dodavatelem a on vás měl informovat o kvalitě, bezpečnosti atd.

4) Pokud přesto neuspějete, tak se obraťte na ČOI a požádejte je o pomoc s řešením situace. Já vám mohu pomoci popisem a odpovědí na to, zda produkt ze skla je ve shodě s předpisy, normami, zákony a zvyklostmi v ČR. Dále vám mohu pomoci s kontrolou správnosti dokumentace a správnou formulací reklamace.

5) Pokud nic z toho nezafunguje, tak můžeme vypracovat expertní posudek, abychom přesně definovali míru vizuální a optické kvality skla.

Celoskleněné dveře jsou krásné, mají své neodmyslitelné místo v moderní architektuře, ale zároveň jsou i nebezpečné a vyžadují si jiný způsob zacházení, manipulaci a údržbu, než klasické dřevěné či kompozitní dveře.

(Ne)bezpečnost celoskleněných dveří

Nebezpečnost celoskleněných dveří spočívá v samotném tepelně tvrzeném bezpečnostním skle. Při poruše se sklo rozpadne na malé poměrně ostré střepy, které mohou poničit nábytek, podlahy, sochy, stěny nebo dokonce zranit lidi a zvířata. Někdy se stane, že při rozpadnutí se celoskleněných kalených dveří dojde k pádu kování, madla, kliky nebo jiných ocelových prvků, které jsou součástí skla. Tyto těžké ocelové prvky mohou zranit lidi či poškodit majetek. Požadujte o předložení bezpečnostních listů, návodů a technických informací o celoskleněných dveřích! Jedině tak můžete vědět, jak kvalitní produkt máte a co můžete očekávat.

Miroslav SázovskýSpecialista na sklo
affiliate-audioteka-728x90-1465999530.jpg